Jonathan Gardner: Horizon
Jason Haam is pleased to present Jonathan Gardner: Horizon, the artist’s first introduction in Asia and solo exhibition with the gallery. The artist’s signature style of flattened pictorial space, hyper-stylized compositions, and depictions of dream-like worlds come together in familiar, yet imaginary scenes that are drawn from Gardner’s own personal experience and collective memory. The presentation will feature five new paintings that highlight Gardner’s virtuosity of composition, form, and color.
The title of the exhibition—Horizon—references the division of space in Gardner’s works, which create ‘a theatrical, stage-like space in which his figures occupy’. Gardner gives all figures, objects, and landscapes the same compositional value by bringing them to the forefront of the visual plane. Though Gardner flattens perspective, the placement of these forms within this space suggests a distant horizon. In Silvestre (2020), a mirror is placed directly behind the plants, reflecting an imaginary room in which the plants sit. This visual cue allows Gardner to suggest an infinite possibility of space with single placements of lines, which hold together a precarious balance of forms.
Acting as both an invitation and separation between reality and Gardner’s worlds, the horizon simultaneously creates visual space and maintains emotional distance. Both The Island (2020) and Panorama (2020) follow the tradition of the reclining nude, but unlike Manet’s Olympia (1863) or Titian’s Venus of Urbino (1534), who directly face, and almost challenge the viewer—the figures have their back turned, independently engaged in their own activity. Their gaze lies away from the viewer, creating distance but also allowing a sense of closeness and vulnerability to their actions, in which Gardner pauses time and movement to give us space to dwell within—in his invented reality.
With his built-up forms and suggested spaces, Gardner presents complex narratives that weave familiar images in art history with scenes from his own personal experience. The original idea for Sunbathers (2019), was inspired by a scene from life on the beach, in which Gardner pairs with the leisurely subject of Picasso’s Bathers (1918) and the classical poses of Titian’s Venuses. The seamless references between art history and everyday situations allow these figures, objects, and landscapes to exist in a space that is familiar, but not quite attainable.
Gardner’s approach to image-making is rooted in his careful construction of visual balance and manipulation of space. Yet simultaneously, the intricacy of his compositional architecture is concealed by a sense of freedom in his leisurely scenes and subjects, ‘who often exist in moments of escape from the dramas and difficulties of life’. Through this complicated process of deliberate and slow revelation, the formal complexity of the works is fully revealed—and herein lies the pleasure in viewing.
제이슨함은 조나단 가드너(Jonathan Gardner)의 개인전 «Jonathan Gardner: Horizon»을 개최한다. 작가의 탁월한 구성과 색채 감각이 드러나는 5점의 신작을 조명하는 이번 전시는, 가드너가 아시아에서 선보이는 첫번째 전시이자 제이슨함과의 첫 개인전으로 의미가 크다. 가드너는 특유의 평면적인 구도를 통해 감각적이고 여유로운 장면을 그려낸다. 작가 본인의 개인적인 경험과 기억을 엮어낸 작품 속 세계는 감상자에게 익숙하게 다가오기도 하고, 때로는 낯설게 느껴지기도 한다.
이번 전시의 제목 ‘Horizon’은 가드너의 작품 속 공간을 분리하는 수평의 선을 의미한다. 작가는 이러한 선을 배치해 작품 속 인물들이 마치 무대에서 연극을 펼치는 듯한 장면을 연출한다. 인물과 사물, 나아가 풍경까지, 작품 속의 모든 요소들은 화면 위에 모여 각자 중요한 등장인물로서 화면을 채워낸다. 공간의 깊이와 거리감은 압축되어 평면적인 풍경을 구성하고, 멀리 존재하는 수평선 또한 하나의 선으로 자리하며 하늘과 바다를 분리한다. (2020)의 화병 뒤 배치된 거울 역시 감상자가 직접 관찰할 수 없는 가상의 방이 존재함을 암시하며 캔버스 밖으로 공간을 확장한다. 가드너는 이처럼 ‘선’이라는 간단한 시각적 힌트를 사용하여, 함축된 공간감을 보여주는 동시에 작품 소재들 간의 균형을 만들어낸다.
수평선은 작품 속의 여유로운 세계와 현실 사이를 분리하기도 하고 연결하기도 한다. 화면을 가로지르는 선이 공간감을 형성하며 자연스럽게 작품과 감상자 사이에 일정한 거리를 만드는 것이다. (2020)와 (2020) 속 일광욕을 즐기는 여성들은 마네(Manet)의 (1863)나 티치아노(Titian)의 (1534)와 같은 고전적인 아름다움을 연상시킨다. 이러한 고전 작품 속 인물들은 감상자를 도발하듯 마주 보는 반면, 가드너가 그려낸 인물은 오히려 등을 돌려 누워있다. 이를 통해 작가는 감상자와 인물 사이의 거리를 유지하는 동시에 더욱 내밀하고 부드러운 분위기를 자아내고, 모든 것이 멈춘 듯한 순간의 장면으로 감상자를 초대한다.
가드너는 이와 같은 구성을 통해, 미술사의 낯익은 소재들과 작가 본인의 경험을 엮은 복합적인 이야기를 만들어낸다. 작가가 해변에서 휴가를 즐겼던 기억을 담은 (2019)는 피카소(Picasso)의 (1918) 속 여유로운 분위기, 그리고 티치아노(Titian)가 그린 여성들의 고전적인 포즈를 재해석한 것으로, 현대적인 시각으로 미술사적 소재들을 해석하는 가드너의 탁월한 감각을 엿볼 수 있다. 이렇듯 가드너가 그려내는 작품 속 세계는, 감상자에게 친숙하면서도 낯선, 그리고 현대적이면서도 고전적인, 다각적인 공간으로 존재하게 된다.
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Interview with artist Jonathan Gardner, now on view at Jason Haam
Michael Herh, Business Korea, May 28, 2021 -
제이슨함, 조나단 가드너 개인전 'Jonathan Gardner: Horizon: 수평선' 개최
박 정길, Discovery News, May 20, 2021 -
[그림이 있는 아침] 어딘가 친숙한 일광욕 풍경...조너선 가드너 'Sunbathers'
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이토록 아름다운 색채의 향연! 이번 주 #신상전시회
김 루비, Harper's Bazaar, May 15, 2021 -
근사한 휴양지로의 망중한...'조나단 가드너'展
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갤러리 제이슨함, 조나단 가드너 개인전 'Jonathan Gardner: Horizon' 개최
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10 In-Demand Works on Artsy This Week: April 29, 2021
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